پرواز اندیشه در فضای مجازیچگونگى خواب و استراحت براى بیدار شدن در سحر

 


خواب به اندازه و کافى براى ترمیم انرژى هاى از دست رفته و آمادگى براى فعالیت هاى مجدد روز بعد ضرورى است و راهى وجود ندارد جز تنظیم یک برنامه دقیق. بنابراین راه کارهاى ذیل را رعایت فرمائید: 
1- زود بخوابید: بگونه اى برنامه ریزى نمائید که حداکثر تا ساعت ده شب در رختخواب خود باشید. 



2- خواب قیلوله و قبل از ظهر- که استحباب شرعى هم دارد- ترک نشود. این خواب مختصر، ولى بسیار مفید است. اگر قبل از ظهر میسر نیست با فاصله اى بعد از ناهار انجام گیرد. اگر اصلا خواب روز میسر نیست حداقل باید دقایقى دراز کشید. 
3- محل استراحت خود را طورى طراحى و انتخاب کنید که مُشرف به پنجره و فضاى باز باشد تا تغییرات جوّى (رنگ آسمان و تغییرات نور هوا) براى شما ملموس باشد. 
4- اگر اطرافیان شما دیر مى خوابند، شما سعى کنید محل خواب خود را در جائى که سر و صداى کمترى دارد و مزاحمتى براى شما نیست انتخاب کنید و هر چقدر زودتر بخوابید و هرچه خواب شما با آسودگى و در محیطى آرام صورت گیرد، بالطّبع برخاستن شما براى کارهاى صبح، بهتر و و مقدورتر خواهد شد. 
5- محیط خوابتان را براى بیدار شدن مساعد کنید: 
جایى که در آن مى خوابید و صبح قرار است در آن بیدار شوید خودش مى تواند یک عامل براى سحر خیزى باشد. هر چند این عامل در افراد مختلف متغیر است اما مثلا داشتن یک اتاق خواب منظم و مرتب و تمیز مى تواند بسیار در سحرخیز بودن شما موثر باشد و نظم این اتاق سبب شود که شما احساس کنید، سر زمانى که با خود قرار گذاشته اید باید از خواب بیدار شوید. 
6- به اندازه کافى بخوابید: این یکى از عوامل اصلى است که سبب مى شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافى، زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر میکند. 
7- بر تمرین دادن بدن اصرار داشته باشید: سعى کنید همیشه راس یک ساعت خاص از خواب بیدار شوید بیدار شدن از خواب در یک ساعت خاص مى تواند سبب ایجاد عادت براى بیدارى در آن ساعت در بدن شود و فراموش نکنید سحرخیزى تنها یک عادت است. 
8- به بدن خود گوش دهید: بدن شما خیلى خوب مى تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامى که صبح از خواب بیدار مى شوید هنوز احساس خستگى مى کنید سعى کنید شبها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوى معین براى خوابیدن و بیدار شدن پیدا مى کند و کاملاً بر آن منطبق خواهد بود. 
9- آداب خواب را رعایت کنید، از جمله: وضو گرفتن، خواندن سوره هاى توحید و معوذتین، ذکر صلوات و تسبیحات اربعه و تسبیح حضرت زهرا) علیها السلام (، آیه الکرسى، به خصوص خواندن آیه ى آخر سوره ى کهف و نیز توسل به امام زمان براى محروم نماندن از فیض نماز اول وقت و... از جمله امورى است که خواب مؤمن را همراه با هدف و انگیزه مى کند و این توجه و هدفمندى در بیدارى صبح تأثیرگذار خواهد بودالبته اگر بجا آوردن همه ى آداب خواب برایتان سخت است، به هر میزان که مقدورتان مى باشد انجام دهید.

     براى بیدار شدن‏ 
براى بیدار شدن مى توانید از ساعت استفاده کنید. اگر زنگ ساعت شما را بیدار نمى کند بهتر است تا مدتى که خود عادت به بیدار شدن کنید، به یکى از نزدیکان سفارش کنید که شما را در ساعت مقرر بیدار کند. 
  به هنگام بیدار شدن‏ 
به هنگام بیدار شدن ممکن است کسلى تمام وجود انسان را فرا گرفته باشد، لذا براى رفع این کسلى و خواب آلودگى مى توانید کارهاى زیر را انجام دهید: 
1- در رختخواب به خودتان براى بیدار شدن دروغ نگوئید: 
همیشه سعى کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن رختخواب خودتان را ترک کنید، این که مثلا 10 یا 20 دقیقه ى دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالى که بیدار شده اید اصلا به شما کمکى نخواهد کرد و هر چه بیشتر در زمانى که بیدار شده اید در رختخواب بمانید بدنتان تمایلش براى بازگشت به خواب عمیق بیشتر مى شود. 
2- بعد از بیدار شدن به پاس این نعمت سجده شکر بجاى آورید 
3- پس از بیدار شدن سپس مسواک بزنید. 
در روایات آمده پیامبر (صلى الله علیه وآله) هر شب سه بار مسواک مى کرد: یک بار پیش از خواب، یک بار وقتى از خواب براى نماز شب برمى خاست، و یک بار پیش از آنکه براى نماز صبح از خانه بیرون رود.
4- مى توانید یک دوش آب سرد بگیرید 
5- مقدارى نوشیدنى مانند چاى و آب و یا میوه میل کنید 
6- به فضاى باز رفته و نفس عمیق بکشید و 15 ثانیه نگه دارید 
7- انگیزه خود را براى بیدار شدن افزایش دهید مثلاً اگر به خوردن چیزى علاقه دارید، آن را براى صبح بگذارید و یا اگر دوستى دارید با او قرار بگذارید که یکدیگر را بیدار کنید.